فهرست

درباره ی ما

نام کتابخانه: کتابخانه علامه طباطبائی

نام کامل كتابخانه و سازمان متبوع :  دانشگاه علوم پزشكي بابل ، كتابخانه مركزي

نوع کتابخانه : دانشگاهي

شابکا :IR-202880001

استان :مازندران       

 شهر :  بابل

نشاني :استان مازندران، بابل، خيابان گنج افروز، دانشگاه علوم پزشكي، كتابخانه مركزي   کدپستی :4717647745

 

فضای فیزیکی کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی پزشکی

ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بابل(کاخ شاهپور) با زیربنای حدود ۱۳۰۰ متر مربع، متراز داخلی کل کتابخانه ۷۶۱ متر مربع و در دو طبقه می باشد. سابقه فعالیت کتابخانه به سال ۱۳۶۵ برمی گردد که تا سال ۱۳۹۰ به دلیل عدم وجود کتابخانه مستقل در دانشکده پزشکی دارای بخش امانت و مخزن کتاب با حدود 30 هزار جلد کتاب بود اما با تاسیس کتابخانه دانشکده پزشکی(زهراوی) در سال ۱۳۹۰ به جهت صرفه جویی در هزینه و تغییر سیاست ها، کلیه کتابهای غیر مرجع کتابخانه مرکزی به آن کتابخانه منتقل گردید.

در حال حاضر کتابخانه مرکزی دارای بخش امانت کتابهای علوم پایه، بخش تالار مرجع، تالار نشریات، پایان نامه ها، بخش مشاوره اطلاعاتی و اطلاع رسانی می باشد همچنین واحد سفارشات، انتشارات و واحد علم سنجی، در این کتابخانه فعال است. در حال حاضر با استقرار سامانه یکپارچه نرم افزار کتابخانه ای آذرخش خدمات فنی و امانت بصورت مکانیزه در این کتابخانه انجام می گیرد.  

لازم به ذکر است که دسترسی به مخزن همه کتابخانه ها اعم از مرکزی و واحد های تابعه به صورت مخزن باز می باشد.

کتابخانه مرکزی دارای یک سالن منابع الکترونیک فعال مجهز به 13 دستگاه کامپیوتر و ویدئو پروژکتور می باشد، همچنین دارای سالن مطالعه مرجع فعال بوده و کلیه کتابخانه های تابعه دانشگاه نیز دارای سالن مطالعه فعال در وقت اداری و خارج از ساعت اداری جهت رفاه حال دانشجویان، اساتید و محققان می باشند.

دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی Web of Science، clinical key، up to date  , Scopus  PubMed و  از طریق سایت کتابخانه مرکزی و سایت کتابخانه های اقماری دانشگاه برای محققین و دانشجویان جهت بهره برداری، قابل دسترسی می باشد.

خدمات تخصصی و زیرساخت کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی به عنوان واحد ستادی، خدماتی از قبیل: خدمات فنی شامل فهرست نویسی مرکزی، ثبت و بارگذاری پایان نامه ها، خدمات مشاوره اطلاعاتی و بررسی کلید واژه های پایان نامه های دانشجویان بر اساس MESH database، برگزاری کارگاه در حوزه تخصصی کتابداری برای کتابداران و همکاران گروه اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه اعضای هیات علمی، محققین و دانشجویان را عهده دار است. بخش سفارشات نیز در طی سال منابع چاپی و الکترونیک مورد نیاز اعضای هیات علمی و دانشجویان را نیاز سنجی و دو بار در سال اقدام به خرید می نماید.

در سال 1401 تعداد 10 کارگاه تخصصی ویژه کتابداران، اعضای هیات علمی، محققین و دانشجویان در کتابخانه مرکزی و یا واحدهای تابعه برگزار شد.

تعداد کتب خریداری شده در سال 1401 به شرح زیر می باشد:

تعداد کتاب چاپی/الکترونیک در مجموع 33314

 کتب فارسی چاپی: 23954 تعداد

کتب لاتین چاپی:  7746 تعداد

کتب الکترونیک: 1614 تعداد

کتب خریداری شده در سال 1401: 650 عدد

منابع از طریق لینک روبرو در دسترس می باشد   http://library.mubabol.ac.ir:8080/faces/home.jspx

تجهیزات هوشمند سازی کتابخانه

در جهت تجهیزات هوشمند سازی کتابخانه هشت ایستگاه (station) فعال جهت جستجوی برخط دانشجویان و اساتید در کتابخانه مرکزی تعبیه شده، در سایت کتابخانه مرکزی و تمامی واحد های تابعه بخش فعال "از کتابدار بپرس"، همچنین پست الکترونیک و شماره تماس، جهت ارتباط موثر و مجازی با کاربران وجود دارد. سامانه پیامکی کتابخانه مرکزی نیز از طریق معاونت تحقیقات وفناوری پشتیبانی می شود.