فهرست

افزایش سویه های مقاوم میکروبی در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری منطقه مازندران(اخبار علمی)

افزایش سویه های مقاوم میکروبی در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری منطقه مازندران

افزایش سویه های مقاوم میکروبی در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری منطقه مازندران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از نتایج نگران کننده یک مطالعه در دو دهه ۷۰ و ۹۰ در بین کودکان مراجعه کننده به بیمارستان کودکان امیرکلا در خصوص مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری خبر داد.
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سرخی بیان داشت: عفونت دستگاه ادراری از نظر فراوانی پس از عفونت تنفسی و گوارشی شایعترین بیماری عفونی در کودکان است. عفونت این دستگاه می تواند عوارضی مانند افزایش فشارخون ، بیماری کلیه و نارسایی مزمن کلیوی در کودک ایجاد کند. دکتر هادی سرخی فوق تخصص کلیه کودکان با ذکر این نکته که در درمان این بیماری درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب ضروری است، بیان داشت: آنتی‌بیوتیک‌های مانند نسل سوم سفالوسپورین ، بتالاکتام و کوتریموکسازول به ‌عنوان داروهای خط اول برای درمان خوراکی عفونت دستگاه ادراری استفاده می شوند.
وی گفت: نتایج مطالعات در زمینه حساسیت و مقاومت میکروبی در کودکان مبتلا به عفونت ادراری منطقه شمال کشور نشان دهنده افزایش سویه های مقاوم در برابر این انتی بیوتیک ها می باشد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: مقاومت آنتی‌بیوتیکی میکروب های مولد عفونت ادراری در جهان و ایران افزایش ‌یافته است که یکی از مهمترین علت مقاومت آنتی‌بیوتیکی، مصرف نادرست و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها است.
وی ادامه داد و گفت: در این زمینه مطالعه‌ای با هدف شناسایی روند مقاومت و حساسیت میکروبی در کودکان یکماه تا ۱۸ سال مبتلا به عفونت ادراری مراجعه کننده به بیمارستان امیرکلا بابل، در دو مرحله زمانی دهه ۷۰ و ۹۰ ( سال های ۱۳۷۷-۱۳۷۴ و ۱۳۹۸-۱۳۹۳)  انجام شد. دکتر سرخی افزود: اشیرشیا کلی غالب ترین ارگانیسم جدا شده از نمونه ادراری در کودکان بود و بیشترین مقاومت میکروبی نسبت به داروی سفازولین بوده که ۳/۸۳ درصد از کودکان را شامل می شد.
این پزشک بیان داشت: در منابع معتبر پزشکی، استفاده از داروهای نسل سوم سفالوسپورین به عنوان داروی مناسب برای شروع درمان کودکان مبتلا به عفونت ادراری توصیه می شود در حالی که  اکثر کودکان این منطقه نسبت به این دارو نیز مقاوم بودند. 
وی با اشاره به اینکه بیشترین حساسیت میکروبی در کودکان، داروی امیکاسین (۴/۹۱ %) بوده است، گفت: محققین با توجه به نتایج مطالعه توصیه کردند که استفاده از آمینوگلیگوزیدها به خصوص آمیکاسین برای شروع درمان در کودکان بستری بدلیل عفونت ادراری تا اماده شدن ازمایش انتی بیوگرام می تواند داروی مناسب باشد، همچنین در میان داروهای خوراکی نیز نیتروفورانتوئین بدلیل بیشتریت حساسیت بخصوص در کودکان با عفونت مثانه موثرتر است.
فوق تخصص کلیه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که  نتایج حاصله این مطالعه می تواند یک هشدار نگران کننده برای کودکان جامعه ما باشد، اذعان داشت: اقداماتی در جهت افزایش آگاهی عمومی درباره استفاده از آنتی بیوتیک ها و مضرات آنها و هم چنین تدابیری برای تجویز بهتر و صحیح این داروها در محیط های بالینی می تواند در کاهش این پدیده کمک کننده باشد و عدم مصرف خودسرانه و توجه بیشتر در انتخاب داروها براساس کشت ادرار و حساسیت میکروبی می‌تواند راهکار بعدی باشد.