فهرست

تاثیر افزایش هوش معنوی بر مدیریت استرس شغلی (اخبار علمی)

تاثیر افزایش هوش معنوی بر مدیریت استرس شغلی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل توضیح داد: ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به عنوان گروه‏های با خطر بالا در معرض ابتلا به استرس شغلی شناخته می‏شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر ادیب راد بیان داشت: استرس شغلی را می توان تجمع عوامل استرس زا و وضعیت‏های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس‏زا بودن آن اتفاق نظر دارند. اﺳﺘﺮس ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻓﺮد را تحت ﺗﺄثیر ﻗﺮار می‏دﻫﺪ ﺑﻠکه ﻋﻮارض آن داﻣﻨﮕیرﺳﺎزﻣان و ﻣﺤیط ﺣﺮﻓﻪای نیز میﺷﻮد به ﻃﻮری کﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز غیبتﻫﺎی ﻣکﺮر و در نهایت ﻓﺮﺳﻮدگیﺷﻐلی می‏گردد. بررسی‏های انجام شده نشان می‏دهد که در شرایط یکسان، افراد به یک اندازه دچار استرس شغلی نمیشوند.

وی گفت: هوش معنوی با تقویت روابط فردی و معنویات می‎تواند باعث بهبود سلامتی شود. واژه معنویت می‏تواند در شرایط استرسزا ارامش را به انسان هدیه کرده واو را به یک نیروی برتر در جهان هستی متصل کند. نتایج بسیاری از پژوهش ها نشان می‏دهند که رابطه میان مذهب یا معنویت با سلامت پیچیده بوده و ناظر بر تاثیر بسیار سودمند مذهب و معنویت بر سلامت جسمی و روانی است.

وی ادامه داد و گفت: این مطالعه  مقطعی بر روی ۱۴۳ ماما شهرستان بابل (در  دو بیمارستان آموزشی و خصوصی و همچنین در مراکز بهداشتی و درمانی) و با هدف  اینکه آیا هوش معنوی می تواند به ماماها کمک کند تا با استرس شغلی مقابله کنند، انجام شد. یافته‌های مطالعه نشان داد که رابطه قوی بین هوش معنوی و استرس شغلی وجود دارد، و بیانگر ان است که ماماهای با سطوح  هوش معنوی بالاتر برای مقابله با چالش‌های شغلی مجهزتر هستند. علاوه بر این، نتایج مطالعه  نشان داد که ماماهای با هوش معنوی بالا به احتمال زیاد عملکرد شغلی بهتری از خود نشان می دهند.

در پایان استادیار بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطر نشان کرد:  اجرای استراتژی‏هایی  با هدف تقویت هوش معنوی به منظور افزایش توانایی مقابله با استرس شغلی و بهبود عملکرد شغلی توصیه می‏گردد.