فهرست

اثربخشی مداخله خودمراقبتی مبتنی بر تلفن همراه بر روی سلامت عمومی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان (اخبار علمی)

عضو هیات علمی دانشگاه از اثربخشی مداخله خودمراقبتی مبتنی بر تلفن همراه بر روی سلامت عمومی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر فاطمه نصیری امیری بیان داشت: سلامت همراه می تواند در مراقبت از علائم و عوارض بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. اکثریت افراد مبتلا به سرطان می خواهند اطلاعات دقیقی از تصمیم گیریها، بیماری، درمان و پیش آگهی های درمان خود در اختیار داشته باشند. برنامه خود مراقبتی مبتنی بر تلفن همراه می تواند در بیماران مبتلا به سرطان پستان، عاملی مهم و تأثیرگذار در کنترل و کاهش عوارض بیماری شده و از طرف دیگر موجب پایبندی بیشتر به درمان و بهبود سلامت بیماران گردد.  

ایشان اذعان داشت: 140 نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز ثبت سرطان پستان بابل و رشت در دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافته وجلسات مداخله به صورت ویدیوهای آموزشی در اختیار مددجویان مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میانگین نمره سلامت عمومی زنان مبتلا به سرطان پستان در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بهتر شد.

وی ادامه داد: برنامه خود مراقبتی براساس تلفن همراه، به افراد کمک می­کند تا جنبه­های روانی و اجتماعی زندگی خود را بهبود ببخشند. شناخت عوارض سرطان پستان، تکنیک­های مقابله، سازگاری با تصویر بدن و راهکارهای برقراری ارتباط موثر با افراد خانواده به ویژه همسر و ورزش، می­تواند موجب کاهش فشار روانی بیمار و بهبود وضعیت سلامت عمومی بیمار شود. بنابراین استفاده از برنامه مشاوره خودمراقبتی همه جانبه، شرکت کنندگان را به تکنیک­هاي متنوع و یکپارچه مجهز می­کند که می­توانند از آن­ها به منظور کاهش فشار روانی و بهبود سلامت خود استفاده کنند.

در پایان دانشیار بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطر نشان کرد که مداخله خودمراقبتی مبتنی بر تلفن همراه موجب بهبود کیفیت زندگی و سلامت عمومی در زنان مبتلا به سرطان پستان می شود. لذا توصیه می شود آموزش خودمراقبتی مبتنی بر تلفن همراه در دسترس همه زنان مبتلا به سرطان پستان قرار گیرد.